משחק זה מאפשר לימוד ועבודה על כל חמשת המרכיבים הרגשיים /חברתיים ובכך הוא מהווה אפשרות מדהימה, מעניינת וגם מהנה להתפתחות אישית וחברתית .
למידת כישורים בין אישיים כוללת יכולת ליצור קשרים חברתיים חיובים, הקשבה לאחר, תקשורת חיובית ובהירה, עבודה בשיתוף פעולה לצורך פתרון בעיות, להציע עזרה, עמידה מול לחץ חברתי ועוד.
אוכלוסיית היעד שבחרתי הינה חטיבת הביניים. מדובר בגיל בו מתחילים להיווצר קשרים חברתיים משמעותיים, יש הרבה פעמים קשיים חברתיים , בידוד, חרמות, חלוקה לקבוצות של מקובלים יותר ומקובלים פחות ומבחינה קוגניטיבית יש כבר יכולת להזדהות, שיתוף פעולה, ופתרון קונפליקטים משותף.
זהו גיל בו ניתן לשים דגש על פיתוח יכולות חברתיות ותקשורתיות כמו הבעת דעות באופן מושכל ומנומק, התנסות בתפקידים שונים בקבוצה (קלאסי למשחק תפקידים) , הבעת דעה שונה ופיתוח סובלנות לדעות כאלו, הקשבה מכבדת, שיתוף פעולה כקבוצה, ביצוע משימות , קבלת החלטות משותפת ועוד.
האפשרות ללמד SEL בעזרת משחק מדברת אלי מאד. אני מאמין שאחד המרכיבים הכי חשובים ללמידה טמון בעניין ובהנאה של התלמידים. כך באמצעות משחק סוחף ומהנה אנו יכולים להעביר לתלמידים באופן לא ישיר הרבה מאד מיומנויות רגשיות חברתיות ובראשן בין אישיות וכל זאת בצורה מרתקת, משחקית ועם המון הנאה ועניין.
”לא מתוך אונס ילמד הנער, אלא מתוך משחק" אפלטון.
המשחק מלווה את האדם לאורך כל חייו ומאפשר פעילות של הנאה הנובעת מתוך רצון ועניין פנימי, חדווה של הפעילות לשמה, ולא מתוך גמול חומרי או חיצוני.
המשחק ככלל ו"מבוכים ודרקונים" בפרט מאפשר שימוש בדמיון וחופש תוך מתן אפשרות להתמודדות עם מצבים מסוכנים, מאתגרים וכל זאת ללא סיכון ממשי למשתתף או לסביבתו. מסגרת החוקים של המשחק מספקת מעטפת מגוננת לפעילות ומאפשרת סביבה בטוחה וברורה וחופש רב למשתתף להתנסות ללא חשש לתוצאות והשלכות .
יתר על כך, למידה דרך משחק יעילה מכיוון שהיא מזמנת למידה טבעית, והמטרות הלימודיות מושגות בה בדרך עקיפה.
המשחק מאפשר פיתוח של כישורים רבים ושונים, כישורי חיים, שפה, תקשורת חברתית ועוד. המשתתפים נדרשים להשתמש במיומנויות ויכולות קוגניטיביות , רגשיות ואחרות.
באמצעות המשחק התלמידים מתמודדים עם אתגרים ומצבים שלא תמיד באים לידי ביטוי בלמידה פרונטלית: חקירה, פתרון בעיות, מעורבות שווה של כל המשתתפים, פיתוח הסקרנות, דמיון ויצירתיות, שיתוף פעולה בין חברי צוות ועוד ()חמוטל ואחרים, 2012).
ספציפית השימוש במשחקי תפקידים דוגמת מבוכים ודרקונים מיושם בבתי ספר שונים ומשמש ללמידה רגשית חברתית וגם ככלי עזר אינטגרלי ללמידה של מקצועות .
(לאחרונה סייעתי לשותפה ללימודים לתכנן הרפתקה שמשלבת למידה של מתמטיקה דרך חידות ואתגרים חישוביים שונים ששולבו במסע).
מחקרים שנעשו בנושא השפעת המשחק גילו שיפור בכל מאפייני הלמידה החברתית רגשית. ביניהם חיזוק ביטחון עצמי, חיבור חברתי, ניהול עצמי, מתן הזדמנויות לפיתוח בטוח של מיומנויות בין-אישיות ותוך-אישיות, שיפור היצירתיות, טיפוח חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות במגוון הקשרים. מחקרים אלו נערכו במדינות שונות ובטווחי גילאים שונים ובכולם נתגלו תוצאות חיוביות Chilana, 2022)).
היבט פדגוגי רגשי חברתי
תחילה הסבר קצר על המשחק.
משחק מבוכים ודרקונים הינו משחק בו המשתתפים נכנסים לעולם קסום של הרפתקאות ומסעות. הם בוחרים דמות משלל מגוון של אפשרויות כגון קוסם, לוחם, אביר, מרפא ועוד.
למשחק יש מנחה במקרה הזה המורה יגלם אותו והוא זה שמעביר את ההרפתקה באמצעות תיאור המהלך. ההרפתקה כולה מתרחשת בדמיון המשותף של הקבוצה ונעשה שימוש עזר בקוביות משחק.
לאורך ההרפתקה הקבוצה נתקלת באתגרים רבים בהם הם נדרשים לשתף פעולה אחרת הסיכוי לכישלון כמעט וודאי. אתגרי לחימה במפלצות, חידות , שימוש ביכולות המיוחדות של כל דמות על מנת להתקדם, לדוגמה מרפא שבוחר לעזור לחבר קבוצה, אביר שמגן פיזית על חבר אחר או קוסם שמטיל לחש הגנה.
המשחק מחייב גם תקשורת חיובית והתנהגות חברית בין המשתתפים כאשר על כך המנחה נותן נקודות ניסיון המאפשרות לדמויות להתקדם , לעלות בדרגה, לקבל חפצים קסומים וכיוצא בזה. בעוד שהתנהגות אנטי סוציאלית ותקשורת שלילית תוביל כמובן לתוצאה הפוכה בין אם ישירות בסיפור של ההרפתקה ובין אם באובדן נקודות.
מטרת המשחק הינה פיתוח היכולות הבין אישיות של התלמידים.
כאמור משחק זה מאפשר למידה חברתית רגשית רחבה בכל התחומים כך שקשה לדון רק ביכולת ספציפית זו ועל כן אציין גם את היכולות הנוספות.
לאחר הכרות עם המשחק והסבר קצר על החוקים התלמידים בוחרים דמות ויוצאים ביחד להרפתקה. המורה מכין את ההרפתקה מראש בצורה כזו שמחייבת שיתוף פעולה בין המשתתפים בכדי להתקדם הן כקבוצה בסיפור הכללי של המסע והן כיחידים מבחינת הדמות של כל אחד ואחד.
המטרה היא שיפור היכולות החברתיות בהקשר של מערכות יחסים שלהם בצורה שלמעשה מתבקשת מאליה במשחק הזה.
במהלך המסע הם צריכים להקשיב אחד לשני, כאשר הם נתקלים באתגרים מסוימים תחילה אפשר באופן מלאכותי לעשות סבב של הצעות לפעולה ולאחר מכן להציע הצבעה על אופן הפעולה המועדף. כך הקבוצה לומדת לפתור קונפליקטים ביחד, כמו גם לסייע זה לזה אם במהלך קרב נגד יצור מרושע או במהלך של פתרון חידה על מנת לפתוח תיבת אוצר.
לא ניתן להתעלם מכך שבנוסף לעבודה על מיומנויות אלו המשחק מפתח או לפחות מאפשר לפתח מיומנויות רבות אחרות. ביניהן אספקטים של מודעות עצמית , חיזוק הביטחון העצמי, הכרה בחוזקות ובתחושת המסוגלות . כל זה נעשה בצורה מאד מאפשרת ולא מאיימת כאשר התלמיד מזדהה עם דמות שמהווה מעין חוצץ דרכו הוא יכול לאט לאט לפתח את התקשורת עם החברים כמו גם לנהל עימותים, אי הסכמות וקונפליקטים.
המשחק מפתח גם אמפתיה מאחר שמהלך ההרפתקה התלמידים פוגשים דמויות רבות ושונות בעלות מוטיבציות שונות ודרכי התבוננות שונות על העולם. לצורך הדוגמה יתכן וייתקלו בלוחם מרושע שמנסה לתקן את דרכיו או במפלצת שמנסה להזיק לדמויות אך ורק בגלל היא עצמה חשה מפוחדת.
המשחק מאפשר גם פיתוח של יכולת קבלת החלטות באופן מושכל. הדמויות נתקלות לאורך כל הרפתקה באין ספור של דילמות וצמתים בהן עליהם לבחור החלטות גורליות מבחינת האופן שבו תימשך ההרפתקה.
ההחלטות מכילות אספקטים אתיים ומחייבות ניתוח נכון של סיטואציות ויכולת פתרון בעיות. האם דמות הננס שמסמנת להם לבוא הוא חבר או אויב? האם לחוס על מפלצת שתקפה אותם וכעת מתחננת על חייה? האם להיכנס למבוך חשוך או שמא לנסות ולעקוף אותו, האם לתת את שיקוי הריפוי האחרון שלהם ללוחם שאינם מכירים. האפשרויות הן אין סופיות.
פרקטיקת ההוראה:
השיעור מועבר על ידי מנחה לקבוצה של 7-8 תלמידים . במידה שיש מספר תלמידים רב יותר יש לחלק אותם לזוגות או אף לשלשות כאשר הם נדרשים לעבוד ביחד ביצירת הדמות ובבחירות והמשחק שלה לאורך ההרפתקה.
תחילה ניתן הסבר קצר על המשחק ועל החוקים הכללים שלו.
ההסבר אמור להווות שער שיעניין את התלמידים וירתק אותם להתחיל לשחק. "הנכם עומדים להכנס לעולם קסום בו שוכנים דרקונים ומפלצות, תמצאו אוצרות, תגנו על חברים, תצילו ממלכות..."
לאחר ההסבר מוצגות להם 7 דמויות מהם יוכלו לבחור. לכל דמות מאפיינים ותכונות ייחודיות ביניהן כח, זריזות, חוכמה, כושר ועוד. כמו כן לכל דמות יכולות בעלות אופי חברתי לדוגמה הלוחם יכול להגן על דמות אחרת, הכהן יכול לרפא, האשף יכול לזהות מלכודות ובכך להציל את הקבוצה, הגמד יכול למצוא אוצרות חיוניים, הקוסם מצוייד בלחשי התקפה והגנה והאלף כריזמטי ויכול לנהל משא ומתן בשם הקבוצה ובעזרת יכולת השכנוע שלו לחלץ אותה ממצבים מורכבים.
בשלב הזה כבר התלמיד מתחיל להתעסק עם נושאים רגשיים וחברתיים .באיזה דמות כדאי לו לבחור, כיצד יוכל לתרום הכי טוב לקבוצה, מה הכי מתאים לאישיות שלו, עם איזה דמות הוא הכי מזדהה או הכי היה רוצה להיות בדמיונו.
גם בהקשר חברתי העבודה מתחילה. התלמידים יתחילו לגבש אסטרטגיה לבחירת הדמויות ביחד, יבינו שרצוי שיהיו דמויות מגוונות, אולי אף יוותרו לחבר קבוצה שרוצה בדמות מסוימת יותר מהם, אולי יתעקשו. כאמור כל זה מהווה כר מדהים להתנסות.
במידה שמדובר בצמדים או בשלשות שצריכים להגיע להחלטה משותפת על אחת כמה וכמה. המנחה נמצא שם על מנת לסייע לכל אחד מהם ולכל הקבוצה בהחלטות שהיא מקבלת ובתקשורת הבין אישית כאשר הוא מנווט בין הכוונה והתערבות לכשנדרש ובתצפית בלבד ומתן אפשרות לתלמידים להסתדר בעצמם.
העבודה על דף הדמות כוללת גם חלוקת ציוד שעליהם לבצע בינם לבין עצמם ובחירת נטייה שהיא למעשה האופן שבו הדמות שלהם תתנהל בעולם מבחינת ההחלטות שתבצע.
זה מרכיב מהותי שבו ניתן לבחור בין 3 נטיות מרכזיות: צדיק , ניטרלי ורשע. לכל נטייה השלכות משמעותיות מבחינה אישית וחברתית במהלך המשחק. התלמידים יוכלו להתנסות במשמעות של הבחירות שלהם בהקשר חברתי במקום מוגן ומאפשר.
לאחר בניית הדמות המנחה מציג את הפתיח להרפתקה : " קסם אפל הוטל על העיר שבה אתם מתגוררים. מכשף רשע הטיל לחש שמבלבל את שפתם של הלוחמים כך שאלו לא יצליחו להתארגן בצורה מוצלחת להגנה על העיר. ככל הנראה הוא מתכונן בקרוב לצעוד עם צבא של משרתיו ולכבוש את העיר המרכזית..."
התלמידים מוזמנים לצאת להרפתקה.
מערך שיעור המשך
בשיעור זה התלמידים מתחילים את ההרפתקה. הם יוצאים למסע בו (בדוגמה זו כמובן) עליהם לאתר את המכשף, ללכוד אותו ולכלוא אותו על מנת להסיר את האיום מהממלכה.
לאורך כל המסע נדרש שיתוף פעולה ביניהם. החלטה לאן ללכת, כיצד לנהוג בקרב, האם לשוחח או לתקוף, האם לפעול על פי הרצון האישי שלי או על פי ההחלטה הקבוצתית. מה ההשלכות של כל אחת מבחירות אלו. כיצד הנטייה והדמות שבחרתי מתנהלות בעולם ומה ההשלכות של כך, כיצד לחלק אוצר שמצאו ועוד ועוד. הם נתקלים באתגרים שמאפשרים ואף דורשים מצד אחד פעילות אישית עצמאית ומצד שני אתגרים קבוצתיים שבלי שיתוף פעולה מוצלח הם לא יוכלו לצלוח אותם. בין השאר סיוע זה לזה בקרבות, בשיתוף הציוד האישי, בפתרון חידות, בהחלטות שיצטרכו לקבל בצמתים מרכזיים בסיפור ועוד.
האפשרויות ללמידה חברתית רגשית כאן הן באמת עצומות.
לצד האספקטים של תקשורת בין אישית חיובית משחק זה מאפשר גם התנהגות שלילית ולכך המנחה צריך להיות ערני. אלו כמובן חשובים מאד ללמידה ומאפשרים הזדמנות מדהימה לעבד ולרכוש כלים נצרכים בתחום הרגשי חברתי.
לעיתים תלמיד יבחר שדמותו תהיה תוקפנית כלפי דמות של תלמיד אחר, תלמיד מסוים מופנם יותר יכול להתקשות לבטא את עצמו ועלול להישאר בצד, הקבוצה יכולה לבחור באופני פעולה הרסניים כלפי עצמם או כלפי הסביבה ועוד.
המנחה צריך לדאוג לתווך ולסייע כשנדרש על ידי הכוונה במהלך ההרפתקה, התערבות עדינה ורמיזה לגבי אופי פעולה מומלץ, התערבות משמעותית יותר אם דברים יוצאים משליטה לדוגמה אם תלמיד מסוים מעליב תלמיד אחר, אם מופעל לחץ חברתי מוגזם ועוד.
כל האתגרים הללו יוצרים אפשרות לשיח בין המנחה/המורה למשתתפים ובינם לבין עצמם כאשר הריחוק של הדמות נותן קצת יותר מרווח לכל אחד ולקבוצה להתמודד עם הקושי.
תפקיד המורה מאד עדין בהנחיית המשחק. הוא צריך לדעת מתי להתערב בתקשורת הקבוצתית וכיצד לעשות זאת כמו גם מתי לאפשר את השיח ולתת לו להתנהל בין התלמידים בלבד כאשר הוא משמש כצופה. לתצפית עצמה כמובן יש רווח עצום כאשר הוא יכול ללמוד הרבה מאד על כל תלמיד . על הקשיים שלו, על האופן שבה הוא מתקשר עם אחרים, על עולמו הפנימי, משאלותיו הכמוסות ואפילו לזהות מצוקה.
כך לדוגמה תלמיד שבוחר שהדמות שלו תהיה בעלת נטייה לרשע וכאשר מתבקש לציין מדוע, הוא כותב בדף הרקע שהעולם התאכזר לדמות זו ולכן היא פיתחה נטיות שלילות...
לקראת סוף השיעור התלמידים מגיעים לסופה של ההרפתקה . זה יכול להיות סוף מוצלח או פחות תלוי כמובן בבחירות שעשו ובאופן שבו בחרו לשחק.
לאחר מכן המורה יערוך שיח קבוצתי לגבי החוויה שלהם מהמשחק כפרטים וכקבוצה תוך שהוא מעלה לדיון תכנים חיובים ושלילים כאחד ולבסוף מסכם בקצרה.
אידיאלית הרפתקה/לימוד זה יכול להתפרס על פני עשרות שיעורים, כאשר הרפתקה יכולה להיות ארוכה ו/או שהתלמידים יוצאים להרפתקות נוספות. בכל הרפתקה הם צוברים גם יותר ניסיון, עולים בדרגות ובכישורים שלהם וההתגבשות כקבוצה הולכת ומתקדמת.
רוצים לשמוע עוד פרטים כיצד חוג זה יכול לקדם את ילדכם? צרו קשר ואשמח להסביר :)
Comments